Blog o samolotach, lotnictwie - mojej pasji.

Kontroler ruchu lotniczego cz.1


Kilka miesięcy temu rozpoczął się proces rekrutacji na stanowisko Kontrolera Ruchu Lotniczego (KRL). Tym razem nabór był tylko do ośrodka w Warszawie. Dlatego postanowiłam napisać kilka słów o tym niezwykłym zawodzie, o którym marzy wielu pasjonatów lotnictwa, ale tylko nieliczni mają odpowiednie predyspozycje do jego wykonywania.

"Wymagania:

  • wykształcenie minimum średnie maturalne;
  • dobry stan zdrowia;
  • bardzo dobra znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie;
  • biegła znajomość języka polskiego w mowie i piśmie;
  • niekaralność;
ponadto:

  • szybkość i odpowiedzialność podczas podejmowania decyzji;
  • spostrzegawczość i dobra orientacja w przestrzeni;
  • skuteczność w radzeniu sobie ze stresem;
  • osiąganie założonych celów;
  • umiejętność współpracy w zespole;
  • motywacja do nabywania nowej wiedzy i umiejętności.
Mile widziani studenci kierunków technicznych."

Takie informacje znajdują się na stronie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej: www.pansa.pl
Jak widać, aby aplikować na stanowisko KRL nie jest konieczne wykształcenie lotnicze. Wszystkiego kandydat nauczy się na kursie.

Rekrutacja składa się z 6 etapów: 
  1. Analiza złożonej aplikacji.
  2. Testy z języka angielskiego, Testy predyspozycyjne w formie papierowej.
  3. Testy predyspozycyjne FEAST w formie elektronicznej.
  4. Testy psychologiczne. Sesja Assessment Centre.
  5. Rozmowa kwalifikacyjna.
  6. Badania lekarskie.

Po pozytywnej weryfikacji kandydata rekruterzy podejmują decyzję o przyjęciu go na kurs. Jeśli komuś się nie powiedzie za pierwszym podejściem, może próbować w kolejnych terminach przyjęć. Od kilku lat został zniesiony limit wiekowy dla kandydatów. Jednak do testów FEAST można podejść tylko dwa razy w życiu.


Fot. A. Wieża Ośrodka Kontroli Ruchu Lotniczego. Na dachu kopuła radaru lotniskowego.
Dostaliście się na kurs. Co dalej?
Rozpoczynacie szkolenie trwające długie miesiące:
  • szkolenie teoretyczne - kurs podstawowy BASIC (12 - 13 tygodni);
  • sesja egzaminacyjna - teoretyczna (2 tygodnie);
  • szkolenie teoretyczne - kurs w zakresie uprawnienia RATING (6 - 7 tygodni);
  • sesja egzaminacyjna - teoretyczna (2 tygodnie);
  • szkolenie praktyczne - symulatorowe – kurs w zakresie uprawnienia RATING (5 - 5,5 miesiąca);
  • egzamin praktyczny przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną do uzyskania licencji praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego (S-ATCL Student-Air Traffic Controller Licence).

Po zakończeniu szkolenia zaczynacie praktyki:
  • szkolenie praktyczne w jednostce (OJT – On-the-Job Training) na stanowisku operacyjnym –(9 - 10 miesięcy),
  • egzamin praktyczny przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną do uzyskania licencji kontrolera ruchu lotniczego (ATCL Air Traffic Controller Licence).

Czas szkolenia kandydatów do uzyskania licencji KRL trwa maksymalnie 20 - 22 miesiące.

Fot. A. Ośrodek Kontroli Ruchu Lotniczego w Warszawie.

Udało się! Uzyskaliście licencję Kontrolera Ruchu Lotniczego... i co dalej? Zaczynacie pracować na przydzielonym stanowisku, na którym byliście praktykantami. Należycie do jednej z 3 służb.

Służby kontroli ruchu lotniczego dzieli się na służbę kontroli obszaru, służbę kontroli zbliżania oraz służbę kontroli lotniska. 
Ośrodek kontroli obszaru ACC odpowiada za wszystkie statki powietrzne od poziomu lotu FL95 wzwyż. Ośrodek kontroli zbliżania APP odpowiada za samoloty zniżające do lotniska lub wznoszące się po starcie do poziomu FL95. Ośrodek kontroli lotniska TWR odpowiada za operacje startu, lądowania i poruszania się po płycie lotniska.

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej na temat tego jak wygląda praca kontrolera, to cierpliwie czekajcie na kolejną część. Przedstawię ogólne zasady międzynarodowego ruchu lotniczego i przybliżę działanie pomocy nawigacyjnych.

Spełniajcie swoje marzenia i próbujcie swoich sił w kolejnej rekrutacji. Może już za 2 lata usłyszę kogoś z Was na http://www.liveatc.net/search/?icao=epwa
Share:

2 komentarze: