Blog o samolotach, lotnictwie - mojej pasji.

Kontroler ruchu lotniczego cz.2

Zgodnie z zapowiedzią dziś napiszę więcej o tym, czym zajmują się kontrolerzy ruchu lotniczego. Obejrzałam wczoraj film Zmęczenie materiału (ang. Pushing Tin) i postanowiłam zareagować na stek bzdur w fabule. Oczywiście nie powinniśmy się spodziewać dokładnego przedstawienia działania służb kontroli ruchu lotniczego w amerykańskim filmie sprzed prawie 20 lat, jednak uważam, że wiele osób niezwiązanych z lotnictwem wyrobiło sobie przez to niewłaściwy obraz działania KRL.

Miałam możliwość obserwacji pracy KRL w Warszawie podczas wycieczki organizowanej przez uczelnię. Odwiedziliśmy wieżę i salę operacyjną służby kontroli zbliżania. Wszędzie panował spokój, a kontrolerzy zachowywali profesjonalizm i bez problemów poradzili sobie z wieczornym szczytem.

Jak już wspominałam, wyróżniamy 3 ośrodki służb kontroli ruchu lotniczego. 
Zaczynając swoja podróż, samolot jest prowadzony przed służby kontroli lotniska. W skrócie: pilot musi uzyskać od kontrolera zgodę na uruchomienie silników, wykołowanie z rękawa/stanowiska postojowego, zajęcie odpowiedniej drogi kołowania, zajęcie drogi startowej i start. Następnie dostaje częstotliwość, na której ma rozmawiać z kontrolą zbliżania (lub kontrolą obszaru na niektórych lotniskach). Kontroler na wieży prowadzi samolot przez obserwację wzrokową oraz dzięki radarowi lotniskowemu (w Warszawie znajduje się on w zabudowanej kopule na wieży) lub innym systemom dozorowania (o tym napiszę innym razem). 

 Po starcie pilot nawiązuje łączność z kontrolą zbliżania, która zajmuje się statkami powietrznymi zniżającymi do lotniska lub startującymi z niego oraz przelatującymi przez TMA. Następnie łączność jest przekazywana do służby kontroli obszaru, która zajmuje się lotami lecącymi z i do Polski oraz wszystkimi przelatującymi w granicach FIR danego kraju.

Kilka słów o organizacji przestrzeni powietrznej. Rejon Polski i część przestrzeni nad Morzem Bałtyckim należy do FIR Warszawa, czyli Regionu Informacji Powietrznej, w której służby zapewniane są przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. FIR Warszawa dzieli się na 9 sektorów, zarówno w poziomie, jak i w pionie, które są łączone w przypadku mniejszego ruchu nad Polską.

Rys. Granice FIR Warszawa.
 Loty dzieli się na IFR i VFR, czyli loty według wskazań przyrządów (IFR - ang. Instrumental Flight Rules) i loty z widzialnością (VFR - ang. Visual Flight Rules). Loty VFR to głównie loty wykonywane przez małe statki powietrzne w celach szkoleniowych lub widokowych. 
CTR (Strefa Kontrolowana Lotniska) rozciąga się od powierzchni ziemi/wody do określonej wysokości nad lotniskami i ich najbliższym otoczeniem.
TMA (Rejon Kontrolowany Lotniska) rozciąga się powyżej CTR i obejmuje większą powierzchnię. W TMA odbywa się ruch wznoszących się i zniżających do lotniska samolotów.
Przestrzeń powietrzna dzieli się na 7 klas (od A do G), w zależności od zapewnianych służb. 
Rys. Organizacja przestrzeni powietrznej. Źródło; Internet.
Tak w telegraficznym skrócie można przedstawić co dzieje się w służbach kontroli ruchu lotniczego.
Więcej o naszej przestrzeni powietrznej znajdziecie po zarejestrowaniu się na stronie AIP Polska: http://ais.pansa.pl/aip/
Możecie obejrzeć nagrania z działania ośrodka kontroli ruchu lotniczego m.in. w odcinku 5 Operacji LOT: http://operacjalot.pl/


Share:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz