Dlaczego samolot lata?
Nie chcę tu przedstawiać skomplikowanych praw i wzorów fizycznych, których sama nie pamiętam, ale jedynie podstawowe zasady, które warto znać. Wszystko w telegraficznym skrócie, żeby nie przynudzać.
Rzeczywistość jest troszeczkę inna niż na tym obrazku, ale najważniejsze jest właśnie powietrze. Pierwsze samoloty powstawały przecież w wyniku obserwacji ptaków, które unoszą się w powietrzu mimo, że są od niego cięższe.
|
Fot. A. Niedaleko progu 29. Nie znam się na ptakach, ale ten latał naprawdę pięknie. |
Kształt skrzydeł i całej konstrukcji samolotu umożliwia jak najbardziej swobodny opływ powietrza. Statek powietrzny wznosi się dzięki działaniu siły nośnej (skierowanej w górę), przeciwdziałającej sile ciężkości. Siła ta powstaje w wyniku różnicy ciśnień nad i pod skrzydłem. Samolot jest napędzany za pomocą silników, przemieszcza się z dużą prędkością, a powietrze dzięki temu przesuwa się w drugą stronę, opływa płatowiec i prowadzi do powstania siły nośnej.
Stery
|
Fot. A. Lotnisko Modlin. Ryanair B737. |
W ogonie samolotu znajduje się usterzenie pionowe i poziome. Na usterzenie poziome składa się ster kierunku, a na usterzenie poziome - ster wysokości i statecznik. Odchylenia steru kierunku i steru wysokości pozwalają pilotowi odpowiednio na lot w określonym kierunku i zmianę wysokości lotu. Na skrzydłach umieszczone są lotki, sloty i klapy, które umożliwiają wykonanie np. zakrętu samolotu.
Kolejne fazy lotu samolotu
Start - wznoszenie - przelot - zniżanie - podejście - lądowanie
Najbardziej niebezpieczne są start i lądowanie i to właśnie w tych fazach jest najwięcej wypadków.
W czasie startu samolot rozpędzony do prędkości 300-400 km/h może wznieść się w powietrze, a następnie zwiększa swoją prędkość i wznosi się na odpowiedni poziom lotu (flight level). Po osiągnięciu wysokości przelotowej typowy samolot pasażerski przemieszcza się z prędkością 800-900 km/h. Samolot Concorde latał z prędkością większą od prędkości dźwięku, ale o tym więcej opowiem już wkrótce. Zbliżając się do lotniska docelowego pilot rozpoczyna zniżanie samolotu i ustawia go w ścieżce podejścia wypuszczając podwozie, a jednocześnie zmniejszając prędkość lotu. Jeśli nawierzchnia drogi startowej jest śliska i samolot będzie wolniej wytracał prędkość, wtedy pilot włącza rewersy silnika, czyli odwracacze ciągu, które wyhamowują samolot.
Na zdjęciach możecie zobaczyć jak to wygląda na żywo, moim okiem.
|
Fot. A. Start A320 Lufthanzy z 15. |
|
Fot. A. Embraer PLL LOT. Wznoszenie początkowe z 15. |
|
Fot. A. A320 Wizzair. Wznoszenie, pilot już schował podwozie. |
|
Fot. A. Emir na wznoszeniu. Jakość nie najlepsza, ale widok B777 w towarzystwie ptaków był wart uwiecznienia. |
Było wznoszenie, to teraz czas na przelot i lądowanie.
|
Fot. A. Podejście Q400 do lądowania na 11. |
|
Fot. A. Podejście końcowe EnterAir B737 jako tło dla stojącego na PPS12 Blue Bird Cargo. |
|
Fot. A. Lądowanie Deamlinera na 33. |
|
Fot. A. Lądowanie Fokkera linii Austrian na 11.
|
To chyba jeden z lotniskowych sokołów :)
OdpowiedzUsuńPewnie tak ;) Potrafi latać w miejscu, aż trudno oczy oderwać od niego
UsuńTo pewnie on - ważny pracownik lotniska :)
Usuńale cudo, móc oglądać go na żywo, to moje marzenie
OdpowiedzUsuń